Potjiekos - Reisverslag uit Hilvarenbeek, Nederland van pieter dooren - WaarBenJij.nu Potjiekos - Reisverslag uit Hilvarenbeek, Nederland van pieter dooren - WaarBenJij.nu

Potjiekos

Door: pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

18 Januari 2011 | Nederland, Hilvarenbeek

So tussenin die makeshift hysies,
elke aand voor die etensuur,
dan maak ons vuur.
Om te keer teen die elemente
van kou en starvation,
om te sorg vir oorlewing
van die squatter nation.

Dan...as die vrouens in die potte roer,
dan maak ons kos-
potjiekos my broer.
Nou hoor ek die whaaities maak ook so,
seker by ons gesien wat en hoe.

Shame, dan keer hulle ook seker
teen die koud en die starvation.

Ik vond het de moeite waard dit prachtige Zuid-Afrikaanse gedicht van Marius Titus hier te plaatsen, want het geeft een belangrijk verschil aan tussen zwart en blank in Zuid-Afrika.

De vertaling is als volgt:

Een-pansgerecht

Zo tussen de zelfgefabriceerde huisjes in,
elke avond voor etenstijd,
dan steken we een vuur aan
Om ons te weren tegen de elementen
van kou en verhongering
om te zorgen voor het overleven
van de natie van illegale bewoners.

Dan...als de vrouwen in de potten roeren
dan maken we het eten-
potjiekos mijn broer.
Nu hoor ik dat de blanken het ook zo doen,
zeker van ons afgekeken wat en hoe.

Ach, dan weren zij zich zeker ook
tegen de kou en de verhongering.

pieter

Inmiddels ben ik al weer geruime tijd full-time aan het vervangen op BS Berkeloo te Berkel-Enschot. Bedankt voor het vertrouwen en de prettige samenwerking en wellicht tot later. pieter van dooren tel : 06 - 11.64.79.45 e-mail: surinaampje007@gmail.com pvdooren@caiway.nl site : www.ligorio.nl www.pietervandooren.waarbenjij.nu NOG EVEN DIT. KINDEREN JUNGLE SURINAME STEUNEN? DIT KAN OP MEERDERE MANIEREN: 1. DOOR (oudere)ONTWIKKELINGSMATERIALEN TE SCHENKEN. 2. DOOR KINDEREN FINANCIEEL TE STEUNEN, ZODAT HIJ/ZIJ IN DE STAD VERVOLGONDERWIJS KAN VOLGEN!!! KENNIS IS TOEKOMST!!! Neem gerust contact met me op!!!

Actief sinds 20 Juni 2006