Wat krom is, maak reg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van pieter dooren - WaarBenJij.nu Wat krom is, maak reg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van pieter dooren - WaarBenJij.nu

Wat krom is, maak reg

Door: pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

03 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Bij een Zuid-Afrikaanse en Swazilandse camping hoort een kort koppie. Dat was 24 dec. dan ook mijn eerste opdracht die dag buiten de deur. Alles eraf op een paar cm's na. Dat bleek achteraf tevens de makkelijkste te worden. Op de terugweg maar eens langs de bushalte, want ik zag de bui al hangen nu er die nacht weer 10 cm verse sneeuw was bijgevallen. Er bleken voor onbepaalde tijd geen bussen te rijden. "Aha, ik moet naar Schiphol, nou dat wordt een uitdaging, want als de bussen al niet rijden, hoe zit het dan met de treinen???" Ik had een vermoeden, maar moest daar nog even niet aan denken. Problemen zijn er om opgelost te worden ofwel w a t k r o m i s, m a a k r e g," schoot door mijn hoofd. Bij het googlen thuis bleek al snel dat grote delen van het land er nog veel erger aan toe waren. Daar lag alle verkeer plat.
Eerst maar eens een bakkie koffie en de laatste boodschappen doen. Tijd om na te denken. Sta ik in de winkel en zie ik plotseling een bus voorbij komen. Ik kan me niet herinneren ooit zo blij te zijn geweest een BBA bus te zien! Ook een aparte gewaarwording, kan ik zeggen.
Op goed geluk hoop ik om half 2 bij de bushalte meegenomen te worden naar het station. En verdomd, enkele minuten later stopt er een bus, vraagt me waar ik naar toe wil en feliciteert me, want er gaan die dag geen bussen!!! Ik hoef ook niet te betalen. Nou, deze hobbel was appeltje, eitje. De volgende hobbel, met de trein naar Schiphol, zal toch wel een venijnige worden? Maar ook deze bleek heel erg mee te vallen; wel vertragingen en 3 keer overstappen, maar daar was ik op voorbereid. "Ik ga op Schiphol aankomen en zelfs veel te vroeg!!!!" spookte er door mijn hoofd. W a t k r om i s, m a a k r e g!! lijkt te gaan lukken totdat om 15.40u de mobiel gaat. Het noodlot slaat toe. "Ik heb een vervelende mededeling, maar de vlucht gaat niet door. Ik hoop dat je nog niet onderweg bent...." klinkt er aan de andere kant.
Haha, heeft zij de laatste tijd nog contact gehad met de buitenwereld? Kent zij de NS???Het klinkt allemaal wat onwerkelijk door de telefoon. Zeker als ze mij adviseert terug te gaan om me de volgende ochtend om 9.00u te melden bij de incheckbalie.
"Ze heeft echt geen idee, hoe het er in ons landje buiten haar kantoor aan toegaat op dit moment!!! " flitst er door mijn hoofd. "Oh en of ik vanavond nog wel mijn e-mail lees en de nieuwe e-ticket uitprint. Anders kan ik morgen niet vliegen!!" Zo, even bijkomen en wat oerkreten uiten. Daarna op weg naar de volgende hobbel. W a t k r o m w a s , w a s b i j n a r e g, maar is nu weer behoorlijk krom.
Op Schiphol op zoek naar gerechtigheid. Uiteindelijk, na 1,5 u zoeken en wachten krijg ik een ticket voor een gratis overnachting bij Van de Valk A4 met diner en ontbijt en een overlevingspakketje!!! Prima geregeld door KLM, want dat is een enorme massa mensen die zo verwerkt moeten worden. Ook bij het hotel was mijn voorlopig laatste Hollandse avondmaal prima verzorgd. Ook de nodige gegevens kon ik zo uitprinten bij de balie.
De volgende ochtend verloopt prima. De vliegreis is pittig, want we vliegen eerst naar Kilimanjaro dan naar Dar Es Salaam.
De koffers waren doorgeboekt naar Johannesburg, maar we gingen toch even kijken op de band, want je hoort wel eens dat het misgaat en zeker in Afrika. En verdomd, ze lagen hier!!! Wij (de groep is inmiddels bij elkaar) alles meegenomen en vervolgens van middernacht tot de volgende ochtend 5.00u buiten op straat in Afrika op 1e kerstnacht wachten met de koffers op onze volgende vlucht! Immers, alles is gesloten. Afrika slaapt.
De volgende vlucht gaat terug naar Nairobi en vervolgens naar Johannesburg. Maar zouden er geen hobbels meer komen en komt a l l e s r e g, w a t k r o m i s??? Nou, nog even niet. Bij de 100.000e controle (bij wijze van spreken) mag iemand van de groep niet mee, omdat hij zijn inentingsboekje niet bij zich heeft. Is nooit een probleem, maar hier op dit moment wel. Deze mevrouw wil haar macht even tonen aan ons. Dat zie je wel vaker in deze contreien. Een half uurtje later laat ze een steekje vallen, want ze beschuldigt iemand anders. "Aha, ze is in de war. Dit is onze kans," speelt er door onze hoofden. Deze nieuwe verdachte kan immers wel zijn inentingsboekje laten zien ...et voila...we mogen door!!! Alweer een hobbel gladgestreken en 's middags 2e kerstdag komen we aan in Johannesburg. Nu kan de vakantie echt beginnen ...of.... nou ja.... er is geen reisbegeleider te bekennen op dat immense vliegveld. Na wat bellen, treffen we elkaar toch enige tijd later. Na alle eerdere consternatie, stelde deze niets voor. Bovendien waren zij niet op de hoogte gebracht van onze delayvlucht!!! Tja, waar is Shoestring??? Verder hele aardige vlotte begeleiders, maar ze wisten nog wel te melden dat we z.s.m. verder moesten met de truck naar het Krugerpark, om de verloren dag in te halen. Dat betekende wel: nog even 6 uren in de truck om vervolgens je tentje op te zetten. Als we snel waren kon dat nog net voor het donker zou worden!!!! Nou dat is nog eens een vakantiegevoel!!
Uiteindelijk komen we op een prachtige camping aan, alle hobbels zijn overwonnen en alles wat k r o m i s, i s r e g g e m a a k!!!
De vakantie kan nu echt beginnen in deze prachtige omgeving!!!!


  • 03 Januari 2011 - 19:22

    Anita:

    Ha Pieter, Wat leuk dat je je reis weer gaat beschrijven op de site. Kijk uit naar je reisverslag. Nog veel plezier deze week. Tot in het Nederlandse.
    Groetjes,

    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

pieter

Inmiddels ben ik al weer geruime tijd full-time aan het vervangen op BS Berkeloo te Berkel-Enschot. Bedankt voor het vertrouwen en de prettige samenwerking en wellicht tot later. pieter van dooren tel : 06 - 11.64.79.45 e-mail: surinaampje007@gmail.com pvdooren@caiway.nl site : www.ligorio.nl www.pietervandooren.waarbenjij.nu NOG EVEN DIT. KINDEREN JUNGLE SURINAME STEUNEN? DIT KAN OP MEERDERE MANIEREN: 1. DOOR (oudere)ONTWIKKELINGSMATERIALEN TE SCHENKEN. 2. DOOR KINDEREN FINANCIEEL TE STEUNEN, ZODAT HIJ/ZIJ IN DE STAD VERVOLGONDERWIJS KAN VOLGEN!!! KENNIS IS TOEKOMST!!! Neem gerust contact met me op!!!

Actief sinds 20 Juni 2006
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 84971

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: