stukje geschiedenis... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pieter dooren - WaarBenJij.nu stukje geschiedenis... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pieter dooren - WaarBenJij.nu

stukje geschiedenis...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg pieter

17 November 2006 | Suriname, Paramaribo

Steun School Ligorio
reknr:143430580 tav PAM van Dooren
e-mail:surinaampje007@hotmail.com

Suriname heeft een boeiende geschiedenis die door weinig mensen wordt gekend. Nederlanders maakten er eeuwenlang deel van uit. Nederlanders brachten er mensen -vrijwillig en onvrijwillig- uit 4 werelddelen bijeen.
Het land telt ong. 450.000 inw. en woont grotendeels in Paramaribo. De samenstelling van de bevolking is zeer heterogeen. De oorzaken daarvan zijn te vinden in de koloniale geschiedenis. In het kort komt het hier op neer.
Ong. 8000 v Chr. trekken de eerste Indiaanse groepen het grondgebied binnen. Tot de 17e eeuw blijven zij de enige bewoners. Vanaf die tijd vestigden blanken uit allerlei landen zich als kolonist met als eersten de Engelsen. Terwijl de Europeanen zich in Afrika en Azie beperkten tot de handel, voerden ze in Amerika het plantagesysteem in, omdat er grote vraag kwam naar tropische produkten als suiker, koffie, cacao. Op zo'n plantage werd overigens slechts 1 produkt verbouwd, bestemd voor export naar Europa met als doel: winst maken. Zij legden deze plantages aan langs de Suriname-rivier en de Commewijne. Tot de Engelsen die van Barbados waren gekomen, behoorde ook een groep joden. Zij vestigden zich op een savanne, wat de naam Joden Savanne kreeg. Zij bezaten eind 17e eeuw zo'n 40 plantages waarop 9000 slaven werkten.
De Europeanen waren geregeld in tweestrijd met elkaar. Bij de Vrede van Breda in 1667 werd besloten dat Engeland en Ned. ieder hun nieuw veroverde gebied mocht behouden. Dat hield in dat Nieuw-Amsterdam (nu New York) in handen kwam van de Engelsen en Suriname van Nederland. In deze tijd werd het aantal plantages uitgebreid van 178 naar 591 in 1785. Zo'n plantage varieert van 10 ha tot 2500 ha. en het aantal slaven varieerde van 10 tot 500. De Afrikaanse slaven, afkomstig uit W-Afr. vormen nu een grote bevolkingsgroep. Hun nakomelingen zijn de Creolen. Een deel van deze slaven ontvluchtte de slavernij en vestigden zich in de moerasgebieden en in het binnenland. Daar stammen de Bosnegers of Boslandcreolen van af. Zij leven in dorpen aan de rivieroevers van het binnenland. Een zo'n dorp is Ligorio, waar ik nu werk als leerkracht.
Toen omstreeks 1850 het einde van de slavernij in zicht kwam, werden Aziatische contractarbeiders naar Suriname gehaald om de slaven op de plantages te vervangen.Er kwamen Chinezen, BritsIndiers en Javanen naar het land, die nu ook een grote groep van de bevolking vormen.

Een dezer dagen ga ik met mijn fietsje naar zo'n plantage. De foto's zal ik nog plaatsen voor vertrek naar het binnenland.

  • 19 November 2006 - 14:31

    Lex:

    Ha Pieter. Sorry dat ik je weblog niet iedere dag lees maar het gaat prima met jou, zo lees ik. Bedankt voor de geschiedenisles. Ik mail je nog vandaag en doe Bas de groeten.

  • 21 November 2006 - 14:37

    Suzanne:

    Bedankt ook namens mij voor de geschiedenisles!
    Moet zeggen dat ik respect heb voor je werk in Ligorio. Heb het met eigen ogen mogen aanschouwen......top hoor! Succes nog rest van het schooljaar!

  • 21 November 2006 - 23:26

    Moi:

    He, tof dat je reageert en ach, of het respect verdient weet ik niet precies. Het is in elk geval wel heel bijzonder. Zeker als ik zo in mijn luie stoel zit met uitzicht op de Gran Rio is geweldig!!! Afijn, dat heb je zelf ook gezien.
    Geniet nog van de tijd dat je bij ons bent, maar dat zal wel lukken!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

pieter

Inmiddels ben ik al weer geruime tijd full-time aan het vervangen op BS Berkeloo te Berkel-Enschot. Bedankt voor het vertrouwen en de prettige samenwerking en wellicht tot later. pieter van dooren tel : 06 - 11.64.79.45 e-mail: surinaampje007@gmail.com pvdooren@caiway.nl site : www.ligorio.nl www.pietervandooren.waarbenjij.nu NOG EVEN DIT. KINDEREN JUNGLE SURINAME STEUNEN? DIT KAN OP MEERDERE MANIEREN: 1. DOOR (oudere)ONTWIKKELINGSMATERIALEN TE SCHENKEN. 2. DOOR KINDEREN FINANCIEEL TE STEUNEN, ZODAT HIJ/ZIJ IN DE STAD VERVOLGONDERWIJS KAN VOLGEN!!! KENNIS IS TOEKOMST!!! Neem gerust contact met me op!!!

Actief sinds 20 Juni 2006
Verslag gelezen: 1857
Totaal aantal bezoekers 84942

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: